Stymulacja audio-psycholingwistyczna jest metodą treningu słuchowego, przeprowadzanego za pomocą urządzenia zwanego elektronicznym uchem. Składają się na nią sesje słuchania materiału dźwiękowego, muzyki Mozarta oraz chorałów gregoriańskich, konsultacje dodatkowe wraz z ocenąaudio-psycho-fonologiczną.
W Zespole Szkół Specjalnych w Kędzierzynie- Koźlu tą metodą pracujemy od roku 2005. Uczniowie do terapii wybierani są po konsultacjach terapeuty z logopedą, pedagogiem, psychologiem szkolnym, a także wychowawcą klasy.
Terapeuta na podstawie opinii poradni psychologiczno pedagogicznej weryfikuje zalecenia dotyczące możliwości uczestnictwa w zajęciach. U dzieci zastosowanie tej metody stosuje się do:
W diagnostyce wykorzystuje się m.in.: opinię poradni psychologiczno pedagogicznej zamiast wywiadu indywidualnego z pacjentem, test uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej oraz testy dodatkowe (np. ocena logopedyczna, badania słuchu, badania neurologiczne, testy lateralizacji ręki, oka i nogi, test drzewa, test rodziny ).
Test uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej składa się z następujących elementów:
Terapia z kolei polega na słuchaniu odpowiednio przygotowanego materiału dźwiękowego przez specjalne słuchawki, gdzie dźwięki podawane są drogą powietrzna oraz kostną. Program Stymulacji przeprowadzany jest w 2 sesjach. Jeden seans na sesji trwa 2 godziny. Pierwsza trwa 10 dni, po 2 godziny terapii. Następnie jest miesięczna przerwa i ponownie terapia 10 dniowa. Pierwsze sesje obejmują tzw. pasywną fazę terapii, w której stosowana jest muzyka instrumentalna: Mozart, chorały gregoriańskie. Każdy materiał dźwiękowy ma specyficzny system kodów. Muzyka jest filtrowana lub niefiltrowana, czyli taka, która pozwala wzbogacić nagranie harmonicznie w wysokie częstotliwości. Na dalszych etapach terapii wymagany jest aktywny udział ucznia, np. czytanie. Przed każdą rozpoczętą sesją i po każdej zakończonej przeprowadza się ocenę audio – psycho – fonologiczną.
Efekty zastosowania Terapii :
U osób, u których stwierdza się zaburzenia uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej, istnieje możliwość ich poprawienia. Słuchanie to zdolność człowieka polegająca na mobilizowaniu się, aby słyszeć. W czasie wsłuchiwania się człowiek jest obecny, zainteresowa-
ny, aktywny, jego kręgosłup prostuje się, wyraz twarzy ożywia. Słyszenie natomiast jest przeciwieństwem wsłuchiwania się. Zależy od stanu narządu słuchu i jest wywołane przez bodźce dźwiękowe.
Głos zawiera tylko te częstotliwości, które słyszy ucho.
• osoby mające problem z głosem mogą go mieć ze słuchem
Modyfikacja sposobu słyszenia prowadzi do natychmiastowych zmian w głosie.
• ucho elektroniczne równa się stymulacja wybranych częstotliwości plus mikrogimnastyka
ucha (stymulacja dwukanałowa)
Zastosowanie treningu słuchowego pozwalającego słyszeć brakujące częstotliwości prowadzi do trwałej modyfikacji głosu.
• programowanie i realizacja terapii z zastosowaniem „ucha elektronicznego”